Deadlines en timing in professionele bedrijfsfotografie

Posted on
Jurgen Doom Fotograaf Groepsfoto

Over het hoe en waarom van deadlines voor professionele fotografen in bedrijfsfotografie.

Professionele fotografen moeten omgaan met deadlines.  De timing voor deadlines, waarmeer de fotograaf te maken krijgt, wordt  bepaald door de klant waarvoor je werkt.  En die moet zich schikken naar een een ketting van deadlines die anderen vaak voor hun bepalen.

In deze post gaan we hier dieper op in, door een inkijk te geven in het proces – van contact met de fotograaf tot publicatie – met de productie van onderstaand beeld in het achterhoofd als voorbeeld.

Jurgen Doom Fotograaf GroepsfotoFoto: Jürgen Doom – Grafisch ontwerp: LVT pr

Timing

Het was ergens eind september wanneer ik gecontacteerd werd door het pr-bureau.  Met de vraag om een datum te strikken voor een beeld dat kon gebruikt worden als nieuwjaarskaart.

Eind september, dat is goed 3 maanden voor het einde van het jaar.  Op het eerste gezicht onnoemlijk veel tijd, maar in de professionele creatieve sector een meer dan normale termijn om producties op te starten, te plannen, uit te voeren en af te werken.

Schakels

Er zijn veel schakels – of stappen, zo je wil –  tussen het eerste idee van de oprachtgever en de uiteindelijke publicatie van het beeld.:

  •  het eerste contact tussen fotograaf en opdrachtgever, dat meestal over het type opdracht gaat en de beschikbaarheid van de fotograaf.
  • heen-en-weer communiceren over een juiste datum, omdat zowel voor de fotograaf als voor de opdrachtgever er geen onbeperkte beschikbaarheid is.  Dit is zeker het geval wanneer, zoals in dit geval, een groepsfoto moet gemaakt worden.  Iedereen moet beschikbaar zijn. Hoe meer mensen beschikbaar moeten zijn, hoe moeilijker het is een geschikte datum te vinden.  Vandaar het belang van goed op tijd te beginnen.
  • de voorbereiding (pre-productie): uitdenken en uitwerken van het concept, bepalen van de noodzakelijke props (attributen), locatiescouting en bepalen van de locatie.  In dit geval werd het meeste gedaan door de opdrachtgever.  Als fotograaf heb je uiteraard de kans voor input in de proces (het wordt zelfs vaak van je verwacht).
  • de voorbereiding van de shoot, waarbij je als fotograaf moet bepalen wat voor materiaal je nodig hebt om het beeld te maken.  Dat gaat van cameramateriaal (body, objectieven) over  flitsen, filters en lichtomvormers tot computermateriaal, backupstrategiën, software, etc ….  Indien je materiaal ontbreekt is het een optie om het nieuw te kopen, of te huren.  Reken daarbij zeker wat tijd in, want leveranciers hebben niet steeds alles op voorraad en moeten soms materiaal bestellen.
  • omwille van de lange termijnen waarmee we werken en boekingen van data die ver in de toekomst liggen, contacteer ik i,n de week voor de shoot veiligheidshavle mijn opdrachtgever.  Mijn ervaring met meer dan 15 jaar professionele fotografie leert me dat het nooit kwaad kan om enkele dagen voor een afspraak – bij wijze van reminder – de opdrachtgever te contacteren.
  • de dag van de shoot zelf, maar dat spreekt voor zich
  • de post-productie, namelijk het kiezen en afwerken van de beelden.  Ik tracht zelf hoe langer hoe meer tijdens de shoot met de opdrachtgever te overleggen welke beelden geselecteerd zullen worden.  Het afwerken van de beelden (raw-bestanden hebben altijd post-productie nodig) neemt doorgaans en halve dag in beslag, maar reken er niet altijd op dat zoiets de dag na de shoot kan om de eenvoudige reden dat je de volgende dag misschien weer een opdracht hebt.  Ik tracht wel zo snel mogelijk mijn beelden af te werken, vaak binnen de 2 à  3 dagen. Het is wat sneu om heel het proces te vertragen omdat je als fotograaf je werk laat liggen.

In heel dit proces houdt de opdrachtgever dan nog rekening met volgende stappen

  • ontvangen van de beelden
  • start opmaak publicatie
  • respecteren van aanleveren van deadline van de bestanden aan de drukkers,
  • uitsturen van het drukwerk.

Professionalisme

Er zijn dus heel wat schakels die moeten gevolgd worden in de productie, verdeling en publicatie van een beeld.  Los van het technisch en inhoudelijk aspect van het beeld, is een professionele houding van de fotograaf van cruciaal belang .  Professioneel betekent dat men op je kan rekenen, dat je afspraken nakomt, dat je werkt binnen het kader dat men je geeft en dat je problemen oplost (in plaats van er extra creëert).  Vooral dat laatste is belangrijk.  Opdrachtgevers contacteren je omdat ze met een probleem zitten.  Ze kunnen namelijk het beeld zelf niet maken.  Als fotograaf heb je die expertise in huis. Je kan hen dus een oplossing  bieden.  Dat doe je niet door andere problemen voor je opdrachtgever te creëren.  Probleemoplossend werken is dus de boodschap.

Het resultaat

Het resultaat van de initiële mail die ik eind september ontving, vind je bovenaan deze blogpost.  Het nieuwjaarskaatje voor LVT pr viel begin januari in de bus.  En daarmee was een mooie samenwerking tussen mij – als fotograaf – en het pr-bureau – als opdrachtgever – mooi afgerond.

Rest mij nog om iedereen een geweldig nieuwjaar te wensen en ‘ready to roar like never before‘!

 

 

Jürgen Doom is freelance fotograaf, gespecialiseerd in bedrijfsfotografie, met een voorliefde voor portretfotografie en architectuur.  Meer werk vind je op https://www.jurgendoom.be.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.