Garantie Nikon D3

Posted on

‘k Heb eigenlijk nog een straf verhaal ivm de hospitalisatie van mijn D3. Ik moest daarvoor naar Evere, want Procirep heeft sinds een jaar of twee het monopolie voor de herstelling van Nikon materiaal overgenomen van De Beuckelaar.

Soit, ik daar naartoe met enkel de D3 body. Aan de balie heb ik kort mijn verhaal gedaan van wat er aan scheelde. Ze nemen de body aan, schrijven het in en vragen naar mijn faktuur.

Ik leg hen uit dat ik mijn faktuur niet bij heb, dat die bij mijn boekhouder zit en dat het toestel nog vrij nieuw is (aangekocht in februari).

De man aan de balie blijft er onbewogen bij en eist een faktuur.

Ik vraag hem waarom precies en dat het toestel nog geen jaar oud is, vermits de Nikon D3 nog geen jaar in omloop is, en bijgevolg er hoegenaamd geen discussie kan zijn aangaande “in garantie” of “niet in garantie”.

Dat kon hem blijkbaar evenmin van zijn stuk brengen en hij meldt me droogjes dat “geen faktuur = herstelling betalen. Punt”.

Ik stond perplex!

Stel, ik heb een gestolen toestel en breng dat binnen voor een herstelling. Dan kunnen die mensen dat ogenblikkelijk zien aan het serienummer. Maar kom ik voor een herstelling “onder garantie”, dan kan dat niet en moet ik de herstelling betalen, zelfs al is het toestel nog geen jaar op de markt.

?

Ik heb 3 diploma’s, 7 jaar gestudeerd, spreek vlot 4 talen …. maar hiervoor is mijn verstand echt te klein!

Anyway, ‘k zag onmiddellijk daarna Maarten van NPS (Nikon Professional Services) die de vriendelijkheid zelve was, ogenblikkelijk een vervangtoestel ging halen en zelf achterover sloeg van zoveel “Kafka”.

Het enige dat ik hoop is dat ze mijn D3 volledig kunnen genezen. De rest interesseert me eigenlijk niet.

6 Replies to “Garantie Nikon D3”

  1. Vreemd, zoveel bureaucratie. Ik heb anders wel goede ervaringen met Procirep. Al had ik wel telkens mijn facturen mee, ofwel ging het om herstellingen die sowieso buiten garantie waren.
    Blijkbaar is het zo dat als je je toestel via een dealer laat herstellen (die het uiteindelijk ook naar Procirep stuurt), het die dealer min of meer vrijstaat om bij de factuur van Procirep (waar al een soort commissie voor de dealer inzit) nog iets extra aan te rekenen. Sommige dealers doen dat, anderen niet.
    Ik heb nog een vraagje over NPS: waar kan je daarvoor terecht? Is het betalend?

  2. Ik kan me de adrenaline voorstellen die je onder bedwang moet houden op zo’n momenten 😉

    Hopelijk komt alles goed!

  3. Zeer triesige mentaliteit inderdaad. Ik heb zelf recent gelijkaardige bureaucratische toestanden meegemaakt (bij Telenet) dus ik ken het gevoel. Telenet opent je wereld… niet dus!

    Veel sterkte! 😉

  4. Dat ze u zo slecht behandelen, met zo’n nieuw (en duur, maar doet er niet toe) toestel, dat kan eigenlijk niet! Kafka is de wereld nog niet uit.

  5. Typisch bij derden. Die mensen worden vergoed door Nikon voor zulke zaken. Maar dat gebeurt enkel als zij de correcte gegevens kunnen voorleggen. Aangezien zijn zelf Nikon niet zijn, geven ze niet om jouw tevredenheid als klant. Logica van de business. Gebeurt ook bij veel apple resellers.

    En 1 punt: heel wat mensen kopen een camera in de US. Ze hebben dan geen recht op garantie in Europa, omdat US en EU gescheiden organisaties zijn. Daarom wordt je al sneller om een factuur gevraagd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.