Lightroom 2 of Capture One Pro 5 voor post productie?

Posted on

Als freelance fotograaf, die regelmatig investeert in de laatste nieuwe lenzen, camera’s, hardware en software, kom je op een dag gegarandeerd iemand tegen die zweert bij Capture One PRO. Deze software, die door de makers van Phase One camera ruggen en middenformaat camera’s is ontwikkeld, wordt beschouwd als zijnde een van de beste voor post-productie van RAW beelden.

Het programma zou betere resultaten opleveren dan Adobe’s troetelkinderen Photoshop CS4 (en bijhorende RAW convertor) en Lightroom, fluisteren de adepten. Kortom, als professioneel fotograaf die zichzelf ietwat serieus neemt, twijfel je niet en verwerk je je beelden met Capture One Pro.

Eind juni heb ik versie 4 gekocht (inmiddels zit men bij versie 5, naar waar ik geupgrade heb) en heb ik het voornamelijk gebruikt voor “tethered shooting”, oftwel het rechtstreeks naar de computer fotograferen zonder dat je op een kaartje je beelden opslaat. Dit in combinatie met een Nikon D3 (en heel uitzonderlijk een D200), wat op zich goed gewerkt heeft. Op mijn site staan beelden van bijvoorbeeld een shoot voor de rebranding van Intial en van een artikel over plantjes die zogezegd voor een TV-toestel staan (zie brico magazine), om maar iets te zeggen.

Maar eigenlijk is dit slechts 1 aspect van dit software pakket. Ik was vooral geïnteresseerd in a. de resultaten van post productie en b. het gebruiksgemak en snelheid van het programma.

Wel, over het eerste kunnen we kort zijn. De resultaten van post productie zijn ronduit schitterend. De software haalt echt wel het onderste uit de kan van je RAW beeld. Dus op dat punt kan ik de adepten bijtreden.

Wat het laatste betreft ben ik echter minder enthousiast. Als je gewoon bent om in Lightroom te werken, dan ben je snelheid gewoon (zowel het “refreshen” van de beelden als het bewerken van de beelden), de logische volgorde van de bewerkingspaletten, de flexibiliteit van de virtuele beelden, etc ….

In Capture One Pro ligt het wel een beetje anders. OK, je kan van een beeld een virtuele copie maken (meerdere zelfs), maar je kan geen serie virtuele beelden selecteren en er een bewerking op loslaten zoals in Lightroom. Heel vervelend als je varianten wil hebben van kleur, zw en sepia bijvoorbeeld. Je kan wel met stacks werken, maar dat lost het niet op (althans, ik heb daar geen oplossing voor gevonden).

Bovendien werkt het nogal traag in Capture One Pro. Elke aanpassing die je doet (witbalens, contrast, etc ….) leidt tot een beeld dat helemaal wazig of onscherp wordt en waar je de bewerking niet in “real time” kan zien, maar waar je een seconde of zo moet wachten tot het beeld zich weer helemaal “gerefreshd” heeft. Dat geldt voor zowat alle bewerkingen …. heel frustrerend (omdat je niet ziet wat de invloed van je bewerking is) en tijdrovend (steeds wachten op het beeld).

Voorts heb je geen “black” slider (maar dat kan opgelost worden in de curves, een kwestie van gewoonte, maar toch …..).

De kleur editor is goed uitgebouwd, maar werkt helemaal anders dan in Lightroom. Je kan zonder veel problemen kleuren selecteren en aanpassen, maar weerom, dit gaat steeds gepaard met refreshen van het beeld ….. en dus traag.

De crop tool heeft me ook al heel wat frustraties opgeleverd omdat die ook anders werkt dan in Lightroom en minder gemakkelijk juist te positioneren is. Ik zie er meestal tegenop een beeld te croppen.

Voorts valt er bijvoorbeeld niet te selecteren op extentie (jpg, nef, psd, tif). Heel frustrerend. Zie hieronder waarop je wel kan selecteren. Niet eens op varianten ….

En tot slot is er de spot removal, die er sinds versie 5 pas bij is. Wel, die spot removal werkt selectief, waarmee ik wil zeggen dat onzuivere en onscherpe vlekjes wel weggewerkt worden, maar vrij scherpe stofjes (bij klein diafragma) gewoon genegeerd worden. Niet weg te krijgen, waardoor een retourtje Photoshop noodzakelijk is. Zie onderstaand beeld, het cirkeltje is rond een scherp vlekje getrokken, dat echter weigert om naar pixelnirvana te vertrekken. Redelijk hopeloos ….

Er zijn zeker wel zaken die beter zijn dan in Lightroom (maar ook weer vertragend werken) zoals een “focus mask”, waardoor je onmiddellijk kan zien waar de focus in het beeld ligt. Er is ook een mogelijkheid om heel selectief aanpassingen in batch te laten verlopen, iets wat in Lightroom net een paar klikken meer vergt. En een de-mosaic filter die goed werkt, purple fringing die goed aan te pakken valt, alsook – en dat is super handig, want ik heb het al gebruikt – de mogelijkheid om een file in te lezen en die gedeeltelijk transparant over een foto te laten verschijnen. Dit is geweldig wanneer je je bijvoorbeeld moet houden aan de restricties van de layout van een magazine. Je kan die layout gewoon inlezen, over je foto leggen en zien of het er in past. Geloof me, het heeft al mijn “vel” gered. Hieronder een voorbeeldje van een portret tijdens een interview, met transparant daarover de layout van het magazine.

Conclusie;
Voor wat mij betreft is, gelet op de minpunten (vooral de snelheid waarmee het programma werkt (lees – niet snel)), het gebruik relatief moeizaam en traag en wend ik het programma voornamelijk enkel aan op locatie (o ironie, waar mijn arme macbookpro nog meer last mee heeft dan mij desktop macpro) of wanneer een beeld toch iets meer werk verdient of nodig heeft en de kwaliteit die van Lightroom moet overstijgen.

Kijk, Capture One Pro werkt uitstekend voor tethered shooting en levert excellente files af na een bewerking die heel grondig uit te voeren is binnen het programma. Maar het gebrek van een adequate spot removal en het feit dat de beelden zich telkens moeten refreshen is het programma beter geschikt voor de studio fotograaf, die met vaste en minder variërende licht setups zit waar er in een batch gemakkelijk correcties kunnen uitgevoerd worden, dan de freelancer die regelmatig reportages doet en meerdere honderden beelden snel (en dikwijls beeld per beeld) moet kunnen bewerken, waar Lightroom dan weer heel sterk in is.

Voor mensen die interesse hebben in Capture One Pro, op de website van Phase One staan uitstekende tutorials en er is een heel goede help file die je op een dag helemaal vertrouwd maken met het programma, iets waar Lightroom dan weer een puntje kan aan zuigen.

Wie werkt et met Capture One Pro, overweegt het of heeft andere ervaringen? Graag uw commentaar.

Jürgen Doom

5 Replies to “Lightroom 2 of Capture One Pro 5 voor post productie?”

  1. Hallo Jürgen, ik heb precies tegenovergesteld gehandeld, nl. van C1pro naar Lightroom. Heb me altijd geërgerd aan de traagheid en de matige beeld/kleur-kwaliteit (!). Ik weet waar ik het over heb want ik begon met versie 1.0. Omdat er toen geen goede raw-converters bestonden moest je wel. De verbeteringen waren steeds marginaal bij een nieuwe versie. Bij versie 4 had ik het helemaal gehad met dit zware progamma dat ontzettend veel bestanden op je schijf "parkeerd". De 450 euro die ik er voor betaald heb vergeet ik maar want wat werkt LR toch prettig. Alleen op pixelniveau haalt C1Pro net wat meer detail uit je bestand maar dat zie je echt niet in print.

  2. Jürgen, merk je duidelijk dat je meer uit een RAW beeld kan halen dan in Lightroom? Of is dat een gevoel?

    Ik heb ooit trial versies geïnstalleerd van versie 3.x maar heb er nooit mijn draai in gevonden, ook niet in de trial van versie 5.

    Ik gebruik nog steeds tot grote tevredenheid Lightroom omdat ik daar ook een archief met trefwoorden kan aanleggen en er plugins bestaan om allerlei bewerkingen of gallerijen te creëeren.

  3. Serge, ik vind wel dat het beeld via C1pro iets beter ontwikkeld wordt. De files zijn "cleaner". Maar het verschil rechtvaardigt niet het veel trager gebruik van C1, waardoor ik ook voor LR blijf kiezen.
    Of, je kan ook stellen dat wanneer je naar een beeld kijkt je onmogelijk kan zeggen of het via LR of C1 ontwikkeld is …. zoals je niet kan zeggen of het met Canon of Nikon geschoten is.

  4. Tja, het is maar waar je jezelf goed bij voelt.

    In de genoemde traagheid herken ik niets. Capture One Pro staat hier op drie machines in het netwerk, 1 laptop en 2 werkstations. Overigens bouw ik mijn werkstations zelf, de
    PC heeft altijd mijn voorkeur gehad. Vergelijkingsmateriaal is er wel, ik heb ook met de Mac gewerkt, ik weet dus waar ik het over heb. Voor de techneutologen: De werkstations zijn uitgerust met vier ultra snelle 320 SCSI schijven van 80 Gb(Maxtor 15K53 en 15K5), 4 Gb geheugen, een Pentium D950 en een Quad Core Q9450.

    Capture One 5 Pro is de snelste en gebruiksvriendelijkste converter die ik ken.

    Ik ben o.a. bekend met Silkypix dat weliswaar ook op simpele wijze ruime mogelijkheden tot transformaties biedt. Maar het af laat weten op de interface, het beeld is nogal grof en traag. En met Met RAW Shooter van Pixmantec, helaas alleen verkrijgbaar voor PC, dat door Adobe werd gekocht en nu de basis vormt voor Lightroom 2. En met andere converterds zoals het GNU programma UFraw (een ramp), Raw Therapee (inderdaad rechtstreeks uit het ziekenhuis), Bibble, Nikon NX, Lightzone, Breeze Browser, Fujifilm's RAW converter en nog een paar die ik inmiddels weer (gelukkig) ben vergeten.

    De kwaliteit van Capture One 5 Pro is subliem, de snelheid van werken is zeer goed. Na drie dagen kennismaking met het programma vergde een serie van 80 zeer uiteenlopende en gecompliceerde opnamen iets meer dan één uur werk. Hierna gaat de wasmachine aan (batchverwerking van de aangemaakte scripts) en één uur op een zonnig terras achter een mooie pint resulteert dan bij thuiskomst in het aantreffen van een perfecte uitvoer, gelijktijdig in verschillende formaten, resoluties en kleurruimtes naar keuze. Dus bijvoorbeeld voor presentatie (sheets0, voor drukwerk, voor inkjets en voor het web. De mens is tenslotte niet gebouwd op het slijten van zijn levensdagen met het uitzicht op een beeldscherm…

    Een voordeel ten opzichte van Lightroom is dat er ook met andere ICC profielen kan worden gewerkt dan het rijtje Adobe 1998 RGB (dat inderdaad nog uit de vorige eeuw stamt, foei), sRGB en het veel te ruime Prophoto RGB. Conform de moderne eisen werk ik voor drukwerk vrijwel uitsluitend in eciRGB (www.eci.org) waardoor alle nuances en kleuren die op moderne drukpersen en printers kunnen worden weergegeven niet ondersneeuwen.

    De versie 3 vond ik oorspronkelijk het prettigst vanwege zijn eenvoud, de versie 5 heeft echter zo veel beeldcontrole te bieden dat ik deze nu zélfs niet voor een complete Photoshop plus een Lightroom zou willen inruilen. Aanpassingen van huidtinten, selectieve kleurcorrecties in een regelbare bandbreedte, highlight recovery, ik zou dit en vele andere opties niet meer willen missen. Goede gewoonten wennen snel…

    Alleen voor transformaties en bepaalde dingen met lagen of voor printwerk ga ik na de conversie en correctie naar Photoshop omdat dit in Capture One niet kan. Helemaal waar is dit niet, want ik maak tegenwoordig meer en meer gebruik van GIMP 2.6, Nederlandse versie. De evenknie van Photoshop uit de GNU Public License hoek waar ook het o.m. door onze overheden meer en meer gebruikte Open Office (dat hier ook al weer geruime tijd draait) vandaan komt. (http://docs.gimp.org/2.6/nl/). Hoewel nu nog in verkenningsfase, ik verwacht dat bij mij binnen nu en een viertal maanden Photoshop er geheel uit gaat.

    Nog een belangrijk aspect, de kosten van Capture One 5 (€299) en van GIMP (€ 0,00!) zijn volgens mijn bescheiden mening vrij snel terugverdiend. ;-))

    Voorlopig heb ik het hier wel mee gevonden, wel verveel ik mij stierlijk, ik heb ineens veel meer vrije tijd gekregen…

    Met groeten,

    Jur

  5. O je, wel laat. Maar nog iets vergeten.

    De die-hards moeten nu even de schoenen met de stalen neuzen aantrekken. Capture One (en trouwens ook dat Pixmantec Raw Shooter dat de basis vormt voor LR)) werden in principe gemaakt voor een Windows-omgeving. Ik wil niet veel zeggen, maar wie C1 op een 64-bits systeem draait, en zoals hier met snelle Ultra 320 SCSI schijven waarbij het virtueel geheugen op een aparte schijf draait, ziet het voorbij flitsen. In combinatie met een goede en simpele HDMI kaart, zoals bij voorbeeld de al wat oudere Matrox Millennium G550 of een ATI Fire GL. Door ontbreken van allerlei multimediale herrie is snelheid en colormanagement met dergelijke kaarten een fluitje van een cent. Trouwens, Windows is een veel beeldvriendelijker besturingssysteem dan het Mac OS. Colourmanagement is eenvoudiger en er zit een lichtbakvoorziening in die gemakkelijker werkt en lichter draait dan de Bridge. Bovenal, met een kleine plugin kun je ook IPTC edits doen op Tiff's en Jpeg's.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.